tisdag 5 april 2011

Lenaste skogsbärsglassen


Jag har tagit över mina föräldrars glassmaskin från 1980-talet och i den gör jag de ljuvligaste glassarna. Hemligheten är kondenserad mjölk, som ger en fyllig sötma och en lenare glass. Lite längre fram ska jag dela med mig av mitt recept på den grymmaste chokladglassen.

Att göra hemgjord glass till barnen känns sunt och är väldigt uppskattat. Med en rejäl dos vitaminrika bär i är det en perfekt energiinjektion och att veta exakt vad glassen innehåller känns bra.

Skogsbärsglass
300 g blandade bär, exempelvis blåbär, hallon, björnbär, jordgubbar
En burk sötad kondenserad mjölk
2 dl grädde
1-2 dl turkisk yoghurt
1 msk pressad citron

Vispa grädden. Mixa bären och rör i dem i grädden tillsammans med övriga ingredienser. Häll i glassmaskin eller i en form som ställes i frysen. Om man inte har glassmaskin ska man röra i glassen med jämna mellanrum för att undvika iskristaller.

4 kommentarer:

  1. Det där låter jätteläckert, det vill jag testa! tack för receptet!

    SvaraRadera
  2. Ja, hemmagjord glass är verkligen gott och lyxigt! Jag fick en glassmaskin i somras och den används hur flitigt som helst här hemma. Det är så kul att testa olika smaker och blandningar.

    SvaraRadera
  3. Mums!! Ska prova detta också..

    /Mia :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...